TEI "Son düzlükteyiz!" diyerek duyurdu! KAAN ve Gökbey Yerli Motorla İhraç Edilecek!

KAAN ve Gökbey Yerli Motorla İhraç Edilecek!
TUSAŞ Motor Sanayii (TEI) Genel Müdürü Mahmut Akşit, Haber 7'ye yaptığı önemli açıklamalarda, yerli motor geliştirme ve ihracat süreçlerine ilişkin son bilgileri paylaştı. Akşit, T700-TEI-701D motorunun sertifikasyon testlerinin başarıyla devam ettiğini ve 2027 itibarıyla Gökbey helikopterlerinde kullanılacağını duyurdu. En dikkat çekici açıklama ise, KAAN savaş uçağının yerli motorla Endonezya'ya ihraç edileceği yönündeydi.
Yerli Motorda İhracat Sessizden Geliyor: Endonezya ile Stratejik Anlaşma
Akşit, motor ihracatının hem doğrudan hem de milli platformlar üzerinden dolaylı yollarla gerçekleştiğini belirtti. Endonezya ile yapılan son anlaşmaya dikkat çekerek, "Milli bir hava aracı sattığımızda, motoru da satmış oluyoruz" ifadesiyle ihracatın entegre şekilde sürdüğünü vurguladı. Bazı ihracatların kamuoyuna açıklanmadığını ancak Gökbey ile yapılan anlaşmanın hem motor hem de hava aracı ihracatını birlikte kapsadığını ifade etti.
T700-TEI-701D ile 2027’de Teslimat Başlıyor
T700-TEI-701D motorunun ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdiğini ve sertifikasyon testlerinin hızla sürdüğünü belirten Akşit, helikopterlerde çift motor kullanıldığı için fuarda sergilenen motorun birebir uçuşa katılmış örneklerden biri olduğunu aktardı. Akşit, "Bu motor EASA’nın öngördüğü yıpratma testlerini 25 kez başarıyla tamamladı. 1800 beygir seviyelerine kadar zorlandı ve halen sorunsuz çalışıyor" açıklamasını yaptı. Gökbey helikopterinin uluslararası sivil havacılık sertifikasına sahip olması nedeniyle motorun da aynı yüksek standartta sertifikasyon sürecinden geçtiği ve yolcu taşıyan hava araçlarında kullanılabilecek kaliteye sahip olduğu vurgulandı.
İHA, Helikopter ve Uçak Motorlarında Üretim Tam Gaz
TEI'nin İHA, helikopter ve uçak motorları olmak üzere üç ana kategoride üretim gerçekleştirdiğini belirten Akşit, PD170 ve PG50 gibi İHA motorlarının hali hazırda seri üretimde olduğunu ve ihracata başladığını duyurdu. Helikopter motorlarının ise Gökbey’le birlikte seri imalata geçeceğini ifade eden Akşit, "Motorlarımız envanterde ve aktif kullanılıyor. İkinci ihracat partisi için yeni bir ülke ile görüşüyoruz" dedi.
TF6000 ve TF10000 Motorlarıyla Jet Gücünde Sıçrama
Uçak motorlarında TF6000 motorunun başarıyla çalıştırıldığını ve Kızılelma’ya entegre edilmesi planlandığını açıklayan Akşit, ilk etapta planlanan TF6000’in ardından TF10000 motorunun geliştirme sürecine hız verdiklerini belirtti. "TF6000’in 3.700 libre itki gücüne ulaştığını, önceki motorların 2.850 libre seviyesinde kaldığını düşünürsek büyük bir sıçrama sağlandı" değerlendirmesini yaptı.
KAAN ve Kızılelma İçin Yerli Motor Yolda: "Son Düzlükteyiz!"
Akşit, KAAN savaş uçağı için yerli motor çalışmalarının son aşamaya geldiğini belirtti. Kızılelma’nın da motor entegrasyon sürecinin devam ettiğini aktaran Akşit, "Kaan’ın motoru için tarih vermek doğru olmaz ama Endonezya uçak teslimatına kadar yetiştirilecek. Yarışı son düzlüğüne geldik" dedi. Kızılelma’nın başlangıçta ithal motorla uçacağı ancak yerli motor olgunlaştığında seri üretime onunla geçileceği ifade edildi. Bu stratejinin daha önce Gökbey helikopteri için de uygulandığını hatırlattı.
TF6000 motorunun sadece Kızılelma değil, ANKA-3 için de kritik olduğunu belirten Akşit, testlerin sürdüğünü, uçuş güvenliği komitelerinin onayıyla birlikte seri üretime geçileceğini vurguladı. "Mühendislerimiz ‘uçabilir’ dediği anda yerli motorlarımızla gökyüzünde daha fazla platform göreceğiz" sözleriyle açıklamalarını tamamladı.
Gönderen: journal