DEMİR İPEK YOLUNDA TARİHİ BİR GÜN DAHA - Eskişehir Haber

Eskişehir Ekonomi

DEMİR İPEK YOLUNDA TARİHİ BİR GÜN DAHA

DEMİR İPEK YOLUNDA TARİHİ BİR GÜN DAHA
Yayınlama: 30 Ocak 2021 Cumartesi
A+
A-

Geçtiğimiz yıl Aralık ayı içerisinde, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Orta Koridor üzerinden Türkiye ile Çin arasında sefer yapan iki ihracat trenin başarıyla işletilmesinin ardından bugün Türkiye ile Çin arasında üçüncü blok ihracat treni ve Türkiye ile Rusya arasında da ilk blok ihracat treni 29 Ocak 2021 Cuma günü saat 10.00’ da düzenlenen törenle Tarihi Ankara Garı’ndan uğurlandı.

Törene; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürü Hasan Pezük ile yetkililer ve basın mensupları katıldı.

Törende bir konuşma yapan Bakan Dönmez, daha önce Çin'e deniz yoluyla gerçekleşen ihracatın 45 ila 60 gün sürdüğünü belirterek, bunun demir yoluyla artık 15-20 gün içinde yapılacağının altını çizdi. Eti Maden ve TCDD'nin iş birliğiyle Çin'e ilk bor ihracatının gerçekleştiğini vurgulayan Dönmez, 2020'de Türkiye'nin maden ihracatının altın hariç bir önceki yıla göre yüzde 1 azalarak 4,27 milyar dolar olduğunu kaydetti.

754 metre uzunluğunda, 42 konteyner yüklü trenimiz, Eskişehir Kırka'dan yola çıkan rafine bor ürünlerini Çin'in Xian şehrine 2 haftalık bir zaman diliminde ulaştıralacağını söyleyen Bakan Dönmez, "Bor cevheri de Çin pazarında güçlü olduğumuz alanlardan biri. Eti Maden'in Uzak Doğu pazarında yaklaşık 1 milyon tona ulaşan satış rakamı var" - "Bu rakamın yüzde 60 ila 70'lik bölümünü, yani yılda 600 ila 700 bin tonluk bor ürünleri satışını Çin'e yapıyoruz" değerlendirmesinde bulundu.

Pekin'den Londra'ya kadar kesintisiz bir ticaret yolu oluşturmayı hedefleyen Kuşak ve Yol Projesinde, Türkiye'nin kilit bir role sahip olduğunu anımsatan Dönmez, "Son yıllarda demir yollarına yaptığımız yatırımlar bu projeyle birleşince, yaklaşık 40 milyon metrekarelik bir alanda 60'dan fazla ülke ve 4,5 milyarlık dünya nüfus hinterlandımıza girdi. Londra ve Pekin arasındaki networkün güçlenmesi, güzergah üzerinde yer alan yaklaşık 25 trilyon dolar büyüklüğündeki ülke ekonomilerinin daha da büyümesi, bizim için yeni fırsat pencereleri açıyor." değerlendirmesinde bulundu.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu yaptığı konuşmasında;

“Türkiye Ulaştırma Politika Belgesi ekseninde yük, insan ve veri ulaştırmada iddiamızı tüm dünyaya ilan edeceğiz.

Son 18 yılda ülkemiz içinde çok modlu ulaşım bağlantıları sağlamanın yanı sıra, uluslararası koridorlar oluşturarak kıtalar arasında kesintisiz ve kaliteli ulaştırma altyapıları tesis ettik. Bildiğiniz gibi 2020 yılı Demiryolu Reformumuzu ilan ettiğimiz yıl olmuştu.

Demiryollarımıza yeni hatlar kazandırmak, mevcut hatlarımızı rehabilite etmek ve Türkiye’yi hem insan hem de yük taşımacılığında dünyanın demiryolu köprüsü haline getirmek üzere yola çıktık. Pandeminin başlangıcından itibaren bu kararlı adımlarımız sayesinde Avrupa ve Asya arasında durağanlaşan dünya ticaretinin, kesintisiz olarak devamını sağlayan bir lojistik güç olduğumuzu ortaya koyduk.

Bugün de geçtiğimiz Aralık ayı içerisinde, Bakü Tiflis Kars demiryolu hattı ve orta koridor üzerinden Türkiye ile Çin arasındaki seferlerini başarıyla tamamlayan ihracat trenlerimizin ardından, Ankara’dan Rusya’nın Başkenti Moskova’ya yollayacağımız ilk blok ihracat trenimizin mutluluğunu yaşıyoruz.

Demiryollarımıza sahip çıkışımız yeni değil.

18 yıldır, Cumhuriyetimizin ilk yıllarında ortaya koyulan yurdumuzu demir ağlarla örmek vizyonunu benimseyen ve hayata geçiren biz olduk.

Diğer tüm ulaşım modları gibi demiryollarını da sürdürülebilir kalkınma hamlelerinin en önemli halkalarından biri olarak gördük. Demiryollarını 2003 yılından itibaren devlet politikası olarak ele aldık ve son 18 yılda demiryolu altyapımızın gelişmesi için 171,6 milyar lira yatırım yaptık.

11 bin 590 km uzunluğundaki konvansiyonel demiryolu hattımızın tamamını yeniledik. 1.213 kilometre yüksek hızlı tren hattı yaptık ve ülkemizi dünyada 8’inci, Avrupa’da 6’ncı yüksek hızlı tren işletmecisi ülke seviyesine yükselttik. 405 kilometre uzunluğundaki Ankara-Sivas YHT hattımızı hizmete vermek yolunda sona yaklaştık.

Şu anda tren performans testlerine başlamış durumdayız. Ankara-Sivas YHT hattımızın yanı sıra toplam 3 bin 872 km demiryolu hattı yapım çalışmalarımız da başarıyla devam ediyor.

Çin, Asya, Avrupa ve Orta Doğu'yu birbirine bağlayarak devasa bir ulaşım ağı oluşturulmasını amaçlayan "Tek Kuşak Tek Yol Projesi"ni ülkemiz açısından da çok önemli bir proje, dahası bir fırsat olarak değerlendirmekteyiz. İzlemiş olduğumuz proaktif politikalarla dünya demiryolu taşımacılığında kısa zamanda söz sahibi olan ülkemiz, Demir İpek Yolu’nun en stratejik bağlantı noktası haline gelmiştir.

Bu kapsamda Bakü Tiflis Kars demiryolu hattı ve 150 yıllık rüyamız Marmaray ile Uzak Asya’dan Batı Avrupa’ya; Pekin’den Londra’ya uzanan İpek Demiryolu hayalini gerçeğe dönüştürdük.

Bakü - Tiflis - Kars Demiryolu Hattı üzerinde Bakü’den Kars’a ilk seferini yapan tren dünya demiryolu taşımacılığına yeni bir yön vermiştir. 30 Ekim 2017’de faaliyetlerine başlayan bu hat, Asya ve Avrupa arasında demiryolu yük taşımacılığı alanında yeni bir çağ başlatmıştır.

Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı, Çin ile Türkiye arasındaki yük taşıma süresini 1 aydan 12 güne, asrın projesi Marmaray’ın bu hatta entegre olmasıyla da Uzak Asya ile Batı Avrupa arasındaki süreyi 18 güne düşürmüştür. Asya ile Avrupa arasındaki küresel ticaret ağları için yeni ve çok önemli bir alternatif oluşmuştur.

Bugün uğurlayacağımız ihracat trenimiz de Bakü-Tiflis-Kars hattını kullanarak Rusya Federasyonu’ndaki varış yeri olan Moskova ya kadar yaklaşık 4 bin 650 Kilometreyol kat edecektir.

Ülkemizde üretilen 3 bin 321 adet bulaşık makinesi, ocak ve fırın, 15 adet vagona yüklenen 15 konteyner içerisinde Rusya Federasyonu Vladimir Bölgesine taşınacaktır.

Daha önce denizyolu ve karayoluyla yapılan bu taşımanın demiryolu ile yapılıyor olması, Türkiye’de demiryolu alanındaki atılımların ve demiryolu işletmeciliğimize duyulan güvenin sonucudur.

Ülkemizin ihracatının artırılması hepimizin hedefidir. İhracatımızı artırmak yolunda devletimiz tarafından yapılan tüm hamleleri destekler nitelikte olacak bu taşıma, Türkiye-Rusya demiryolu hattının karşılıklı çalışması açısından da son derece önem arz etmektedir.

Karayolu - demiryolu kombine taşımacılık ve kapıdan kapıya teslim modeli ile yapılacak olan bu taşıma ihracatçılarımıza çok önemli bir alternatif olacaktır.

Konteyner ve tır kasası taşımalarının demiryolu ile yapılması ile ihracatçımızın taşıma maliyetleri düşecek ve rekabet gücü artacaktır.

Sizlere bir müjde daha vermek istiyorum.

Bildiğiniz gibi artık Çin’e düzenli bir şekilde ihracat trenlerimizi gönderiyoruz. Çin trenlerimizin bir yenisi daha bugün yola çıkıyor. Trenimizle, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından Çin’e ihraç edilecek 1.000 ton boraks madeni 42 konteyner içerisinde Çin’in X’ian şehrine taşınacak.

Eti Maden Boraks ihracat yüklemesini Kırka Bor Değirmenözü İltisak Hattında yapıyoruz. Bu arada yeri gelmişken bu iltisak hattı konusuna da kısaca değinmek istiyorum. Yük taşımacılığının artırılması amacıyla fabrika, liman, organize sanayi bölgeleri gibi yük potansiyeli olan merkezlere demiryolu bağlantısının sağlanması amacıyla iltisak hatlarına büyük önem veriyoruz.  83,51 kilometre uzunluğunda 5 adet iltisak hattının yapımı şu anda devam ediyor.  Ülkemizi, bölgesinin lojistik üssü haline getirmek ve sanayicilerimizin yükünü demiryolu ile taşıyarak rekabet gücünü artırmak amacıyla lojistik merkez yapımlarına da ağırlık verdik.

 2 Kasım 2020 tarihinde Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından açılışı yapılan Konya(Kayacık) lojistik merkezi ile birlikte bugüne kadar 11 adet lojistik merkezi işletmeye aldık. Yakında yapımını tamamladığımız Kars Lojistik Merkezi’nin de açılışını yapacağız.  Yaptığımız yatırımlarla birlikte karasal yük taşımacılığı içerisindeki demiryolu yük taşımacılığı payını % 5’den % 10’a çıkarmayı hedefliyoruz.

Aynı Çin’e ulaşan trenlerimiz gibi Moskova’ya varmak üzere yola çıkan trenimizin de yolculuğunu hiçbir sorun yaşamadan başarı ile tamamlayacağına canı gönülden inanıyorum. Her iki ülkenin ihracat ve ithalatçılarının ürünlerini demiryolu üzerinden güvenle taşıması ve böylelikle ticari ilişkilerimizin güçlenmesi elbette iki taraf için de son derece önemli.

Ancak biz bu taşımaları sadece ticari bir faaliyet olarak görmüyoruz. Ticaret ve alışveriş, Türkiye ile Rusya arasındaki çok boyutlu ilişkilerin en önemli unsurlarından biri olmakta ve iki ülke arasındaki dostluk köprülerini de güçlendirmektedir.2021 yılı içerisinde artarak devam edecek seferler ile bu dostluk daha da perçinlenecektir.

Rusya Federasyonu’na yolcu ettiğimiz ihracat trenimizin yeni başarılarımız için güzel bir başlangıç olmasını temenni ediyorum.

Trenimizin yolu açık olsun” ifadelerini kullandı.

Türkiye ile Rusya Federasyonu'nun başkenti Moskova arasında işleyen ilk blok ihracat treni, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının etkinliğini ve Türk sanayicisinin rekabet gücünü artırma çabalarının bir ürünüdür. İlk blok ihracat treni, 15 adet vagona yüklenen 15 konteyner içerisinde, Türkiye'de üretilen 3 bin 321 adet beyaz eşya taşıyor.

4 bin 650 km yolu, 8 günde kat edecek

Türkiye'den Rusya'ya giden ilk blok ihracat treni 15 vagonuyla, Türk sanayicisinin ürününü Rusya'ya ulaştıracak.

Ankara'dan yola çıkan trenin, Gürcistan-Azerbaycan'dan geçerek Rusya Federasyonundaki varış yeri olan Vorsıno'ya (Moskova) kadar yaklaşık 4 bin 650 km yolu, 8 günde kat edecek.

Türkiye-Çin yeni ihracat treni de aynı gün yola çıktı

BTK üzerinden Türkiye ile Çin arasında işleyen üçüncü ihracat treni Rusya ya gidecek blok ihracat trenin ardından hareket etti.

Çin'e ulaşacak trenin, 7bin 792 kilometre yol alıp, 2 kıta, 2 deniz ve 5 ülke geçerek yükünü Çin'e 12 günde ulaşacak.

 

'

Gönderen: haberler



Bir Yorum Yazın
Bu habere yorumlar
Copyright © 2024