Esogü Öğretim Üyeleri Sağlıklı Uykunun Önemini Anlattı - Eskişehir Haberler

Esogü Öğretim Üyeleri Sağlıklı Uykunun Önemini Anlattı

Anasayfa / Sağlık
Esogü Öğretim Üyeleri Sağlıklı Uykunun Önemini Anlattı

ESOGÜ Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Oğuz Osman Erdinç ile Doç. Dr. Demet İlhan Algın Sağlıklı Uykunun Önemini Anlattı

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Oğuz Osman Erdinç ile Doç. Dr. Demet İlhan Algın yetersiz ve sağlıksız uykunun metabolizmayı güçsüzleştirebileceği uyarısında bulundular.

Uyku Nedir?

ESOGÜ Haber’e açıklamada bulunan Prof. Dr. Erdinç ile Doç. Dr. Algın “Uyku; bilinç değişikliği, göreceli olarak baskılanmış duyusal aktivite, azalmış kas aktivitesi ve hızlı göz hareketi (REM) uykusu sırasında neredeyse tüm istemli kasların gevşemesi ve çevreyle etkileşimin azaldığı, doğal olarak tekrarlayan bir bilinç ve vücut halidir” açıklamasında bulunarak uykunun aktif beyin kalıplarını sergileyen çok ilginç bir süreç olduğunu söylediler. Uykunun hayvanların evrimi boyunca oldukça iyi korunmuş bir davranış olduğunu, hayati önem taşıdığını ve vücudun bağışıklık, sinir, iskelet, kas sistemlerinin yenilenmesine yardımcı olduğunu belirerek şöyle konuştular: “İnsan organizması uyku sırasında fiziksel olarak kendini yeniler, iyileştirir ve aktivite dönemlerinde oluşan metabolik atıkları uzaklaştırır. Bu restorasyon çoğunlukla vücut ısısının, kalp atış hızının ve beyin oksijen tüketiminin azaldığı yavaş dalga uykusu sırasında gerçekleşir. Beyin, özellikle yenilenmesi için uykuya ihtiyaç duyar, oysa vücudun geri kalanında bu işlemler sessiz uyanma sırasında gerçekleşebilir. Her iki durumda da, azalmış metabolizma hızı, telafi edici onarıcı süreçleri mümkün kılar. İç sirkadiyen saat, her gece uykuyu teşvik eder. Uykunun çeşitli amaçları ve mekanizmaları devam eden önemli araştırmaların konusudur.”

Uykunun Faydaları

Prof. Dr. Erdinç ile Doç. Dr. Algın uykunun faydalarını şöyle anlattılar: “Uyku sırasında metabolizmanın hızı azalır ve reaktif oksijen türlerinin oluşumu azaltılarak onarıcı süreçlerin devreye girmesi sağlanır. Uyuyan beyinde metabolik atık ürünlerinin uyanık durumda olduğundan daha hızlı bir şekilde uzaklaştırdığı gösterilmiştir. Ayrıca, uykunun, uyanma sırasında oluşan bu zararlı elementlerden beyni onarmaya ve korumaya yardımcı olan moleküllerin sentezini kolaylaştırmaya yardımcı olduğu teorisi de ileri sürülmektedir. Büyüme hormonu gibi anabolik hormonlar tercihen uyku sırasında salgılanır. Beyindeki şeker bileşiği glikojen konsantrasyonu uyku sırasında artar ve uyanıklık sırasında metabolizma yoluyla tükenir.”

Uykusuzluğun Zararları ve Uyku Bozuklukları

Uykusuzluğun bağışıklık sistemini olumsuz yönde etkilediğini belirten Prof. Dr. Erdinç ile Doç. Dr. Algın son dönem araştırma sonuçlarına ilişkin de bilgilendirmede bulundular: “Uykusuzluğun bağışıklık fonksiyonunu bozduğunu, bağışıklık sisteminin uykuyu değiştirdiğini söylemek mümkündür. Uykunun alyuvar sayısını artırdığı yönünde çalışmalar mevcuttur. 2014 yılında yapılan bir araştırmada farelerin uykusuz bırakılma durumu gözlemlenmiş, uykusuzluğun kanser dokusunun büyümesini artırdığı ve bağışıklık sisteminin kanserleri kontrol etme yeteneğini azalttığı görülmüştür. Yavaş dalga uykusunun yetişkin erkeklerde büyüme hormonu düzeylerini etkilediği iyi bilinmektedir. Sekiz saatlik uyku sırasında yüksek oranda yavaş dalga uykusuna (SWS) (ortalama% 24) sahip erkeklerin artmış büyüme hormonu salgılanmasına sahipken, düşük SWS yüzdesine sahip deneklerin (ortalama% 9) düşük düzeylerde büyüme hormonu salgıladığı gösterilmiştir.”

Yapay ışık kullanımının artması, saat ile uyanma gibi uyaranların uyku düzenini önemli ölçüde değiştirdiğini belirten Prof. Dr. Erdinç ile Doç. Dr. Algın uykusuzluk, aşırı uyuma, narkolepsi ve uyku apnesi dahil olmak üzere çeşitli rahatsızlıkların belirebildiğini kaydettiler. Uykuya önem verilmesi gerektiği uyarısında bulunarak şöyle konuştular: “Uyku hem bedenimizi hem de ruhumuzu dinlendiren bir süreçtir. Yetersiz veya sağlıksız uyku huzursuzluk, öfke, sabırsızlık, depresyon, içe kapanma, unutkanlık ve halsizlik yaratabilir. Uyanıklık sürecinde göstereceğimiz bedensel ve zihinsel performansımız büyük ölçüde gece uyuduğumuz uykumuza bağlı olduğu için geceleri sakin, sessiz, serin, loş ortamlarda ve yatağımızda uyuyalım. Yatmadan önce kafeinden, yemekten ve sıvı içeceklerden uzak duralım. Sağlıklı uykular uyumanız dileklerimizle…”

 

2.199 okunma

Yorum Yap

online ziyaretçi: 597
 
yukarı