Ünlüce karşı çıkmış ama Linz’de yer altında gidiyor Eskişehir’de neden olmasın - Eskişehir Haber

Eskişehir Güncel

Ünlüce karşı çıkmış ama Linz’de yer altında gidiyor Eskişehir’de neden olmasın

Ünlüce karşı çıkmış ama Linz’de yer altında gidiyor Eskişehir’de neden olmasın
Yayınlama: 19 Şubat 2024 Pazartesi
A+
A-

İşte yer altına alınmaz dediğiniz tramvay

Tramvay Eskişehir’de de neden yer altından gitmesin? Cumhur İttifakı Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Nebi Hatipoğlu şehir trafiği ile ilgili söylemlerinden birisi de tramvayların yer altına alınması yönünde. Ancak son 5 yılını Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri olarak geçiren CHP’nin Büyükşehir Adayı Ayşe Ünlüce bunun mümkün olmadığını savunuyor.

Oysa videosunda da göreceğiniz gibi Eskişehirle aynı tramvayları kullanın Linz gibi nüfusu 208 bin olan bir yerde bile tramvaylar alt geçitler, metro benzeri duraklarla hizmet veriyorlar. Eskişehir’de neden yapılamasın?

Öncelikle Linz gibi bir yerde kullanılan tramvayların Eskişehir için tercih edilmesi yanlış bir tercihti. Zira Linz’in 8 katı bir nüfusa sahip Eskişehir’de bu büyüklükteki bir tramvay yeterli gelmiyor. Belirli saatlerde balık istifi yolculuğundan ziyade tramvaya bine bilmek bile imkansız hale geliyor.

Bu yaptığı hatayı fark eden Eskişehir Büyük Şehir Belediyesi, bu durumu kurtarmak için tramvaylara ek vagon takılacağını bile duyurmuştu. Ancak yaptıkları projede durakların bunu mümkün kılmayacağını da çok geç fark ettiler. Duyurdukları ek vagon müjdesi, müjde olarak kaldı. Yolcu kapasitesini karşılamak için sefer sayılarını artırmak durumunda kalmaları ise trafikle bir çok noktada kesişen kavşaklar nedeniyle trafiğe olumsuz yansıdı.

Okyanus altından kıtaların tren yolları ile birleştirildiği çağımızda Türkiye de Marmaray gibi bir projeyi yakın zamanda hayata geçirdi. Deniz altından boğazın iki yakasını birleştiren bu projenin mevcudiyetini bilerek, Eskişehir’de yıllardır “bir metreden su çıkıyor” bahanesiyle bu projeleri dillerinin ucuna getirmediler.

Oysa bu projeye yani tramvay projesini ilk kez gündeme alan Aydın Arat’ın 1997 yılında hazırlatıp onay alan projesinde tramvay Odunpazarı’nda yer altına girip, Alanönü’nde yer üstüne çıkıyordu. Konuyla ilgili dönemin Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Adnan Ercan onaylanan projenin trafiğe yük getirmeyecek şekilde yapıldığını ve sonrasında onaylanmış olan proje ile ilgili 1999’da seçilen Yılmaz Büyükerşen’i ziyaret edip, bu ve diğer yarım kalan projeler hakkında bilgi verdiği, Büyükerşen’in ise kendisine teşekkür edip numarasını aldırdığını süreç içinde kendisiyle bu konularda istişare edeceğini söylediğini ancak kendisinin bir daha tekrar aranmadığını ifade etti.

1999 yılında seçilmeden önce karşı olduğu tramvay projesini Eskişehir’de bir çok hatalar ve bunların düzeltilmesi yönünde gelen eleştirilere kulağını tıkayarak bu projeye başladılar. Proje için çekilen yurtdışı kaynaklı kredinin borcunu ise 25 yıllık sürede bitiremediler ve bu borç 6 yıl sonra 2030 yılında bitecek.

Bir çok uygulandığı şehirde, ulaşım süresini kısaltan, trafiği rahatlatan, ulaşım maliyetini düşüren tramvay Eskişehir’de bu 3 temel fonksiyonu tam tersi oranda Eskişehirliye yansıttı.

Şehrin gelecek 50 yılı düşünüldüğünde, elzem olan ulaşımın düzenlenmesi, tramvayın bazı noktalarda yer altına alınması ilk etapta yüksek maliyet gibi görünse de uzun vadede şehir ve ülke ekonomisine  ciddi faydalar sağlayacak. Trafik çilesi ile boşa yakılan yakıtlar, çevre kirliliği ve trafikte boşa geçirilen zaman büyük ölçüde azalacak, bunun yanında sefer sayıları daha rahat artırılabileceği için daha kaliteli bir toplu ulaşım hizmeti sunulacak.

Bunların yapılamaması neden mümkün değildir? Buna akılcı bir açıklama getirilmesi gerekiyor. Linz gibi 200 bin nüfuslu bir yerde uygulanabilenler Eskişehirde neden uygulanamasın?

Eskişehir ile aynı renkte tramvaylar kullanan Linz'de tramvaylar yer altında alt geçitler kullanıyor..


Linz

Linz, Avusturya'nın kuzeybatısında Tuna Nehri yanında yer alan bir şehir. Yukarı Avusturya eyaletinin başkentidir.

Linz48° 18′ 11″ K14° 17′ 26″ D koordinatlarında yer alır. Yüzölçümü 96 km²'dir. Şehir nüfusu 204.846'dır, fakat civarındaki kasabalar ve banliyölerle 789.811'i bulmaktadır 



Gönderen: journal



Bir Yorum Yazın
Bu habere yorumlar
Copyright © 2024