Katılma Payı Muamması! - Eskişehir Haberler

Katılma Payı Muamması!

Anasayfa / Yazarlar / Özgür TIKIZ

Geçtiğimiz günlerde bizlerin de ısrarlı şekilde gündeme getirmeye ve kamuoyunda ses bulmasını sağlamaya çalıştığımız halk arasında asfalt parası diye bilinen resmiyette adı Yol Harcamalarına Katılma Payı olarak geçen durumdu.

Zira geçtiğimiz dönemde yani Büyükşehir Belediyesi ve Tepebaşı Belediyesinin Cumhuriyet Halk Partili belediye başkanları Odunpazarı Belediyesinin ise Ak Partili Belediye başkanı tarafından yönetildiği dönemde bu katılım payları alınmamıştı.

Bundan daha önceki bir yazımızda da dikkate çektiğimiz “BELEDİYE HİZMETLERİNDE TEKELLEŞME Mİ OLUYOR” konusunu hatırlatır bir gelişme daha yaşandı.

Geçtiğimiz dönem çoğunluğu Ak Partili meclis üyelerinden oluşan Odunpazarı Belediyesi Meclisi asfalt parası olarak bilinen bu paraların alınmaması kararını almış ve bunu da çalışma yaptıkları bölgelerde vatandaşlara yazılı olarak da tebliğ etmişlerdi.

Tam da bu sırada Tepebaşı Belediyesi meclis çoğunluğu Cumhuriyet Halk Partilerden oluşan meclisinde alınmaması yönünde bir karar almadığı için vatandaşlardan asfalt parası istemişler ve bu da kamuoyuna yansıyarak vatandaşların tepkisini neden olmuştu.

Bu durum sonrasında mecburen denebilecek şekilde asfalt parası almama kararını Tepebaşı Belediyesi meclisi de almak durumunda kalmıştı.

Geçtiğimiz gün Tepebaşı Belediyesi Meclis toplantısında konuyu dile getiren Ahmet Ataç’ta aynen böyle aktardı. Ancak şuan yasalarda değişiklik olduğunu ve almak zorunda kaldıklarını da ifade eden Ahmet Ataç gibi Odunpazarı Belediye Başkanı Kazım Kurt’ta benzer açıklamalar yaptı.

Ancak gel gelelim bu açıklamalar kafalardaki soru işaretlerini silmeye yetmedi. Zira duruma kanuna ve meclis kararına bağlayarak açıklamaya çalışan başkanların ifade etmedikleri şu gerçek gözlerden kaçırılmak istendi. Çünkü hem Tepebaşı Belediyesinde hem de Odunpazarı Belediyesin de her iki belediye başkanının karar alacak bir çoğunluğa sahip olan kendi partili üyeleri. Yani istedikleri her durumu onaylayıp, istemedikleri her durum red edebilecek çoğunluğa her ikisi de sahipler.

İlgili Belediye Gelirleri Kanununun www.mevzuat.gov.tr adresinde yayınlanan güncel halinde durum aynen şu şekilde ifade ediliyor..

Yol harcamalarına katılma payı:

             Madde 86 – (Değişik birinci cümle: 12/11/2012-6360/28 md.) Belediyelerce veya belediyelere bağlı müesseselerce aşağıdaki şekillerde inşa, tamir ve genişletilmeye tabi tutulan yolların iki tarafında bulunan veya başka bir yola çıkışı olmaması dolayısıyla bu yoldan yararlanan gayrimenkullerin sahiplerinden meclis kararı ile Yol Harcamalarına Katılma Payı alınabilir. 

Yani gördüğünüz gibi kanun ALINIR diye bir ibare koymadığı gibi alınabilir diyerek bunu da ilgili belediye meclis kararı ile yapılabileceğini belirtiyor. Yani çoğunluk sahibi olan başkanlarımızın kararları istediği gibi şekilde aldırma şansları var. Yani KANUN bize bunu zorunlu tutuyor diye yapılan açıklamalar hiç de tatmin edici değil.

Bunun yanında yine ikinci bir soru daha var. İlgili kanun da bu durumla ilgili olarak alınabilecek bir alt limit net olarak ifade edilmemiş.  Ancak üst limit belirtiliyor.

Madde 89 – (Değişik: 4/12/1985 - 3239/121 md.)

             a) ….

             Harcamalara katılma payları bina ve arsalarda vergi değerinin yüzde 2'sini geçemez.


Peki yine soruyoruz. Kanunu zorunluluk nedeni ile bu para alınıyor, benim yapabileceğim bir şey yok diyenler. Hadi meclisteki çoğunluğunuza da söz geçiremiyorsunuz sizi takmıyor illa alacağız diye karar alınmasına neden oluyorlar. Peki bu üst limiti zorlamanızın açıklaması nedir? Kanun %1 alamazsın demiyor okuduğumuz kadarıyla.. Ancak %2 ye geçemezsin diye üstünü basarak yazmışlar. Açıkca da olmasa dolaylı yoldan şunu demiş “Bunu bahane ederek vatandaşı keseleme, alacaksan da en çok %2 al”

Şimdi durum böyle..

 

Peki yine meclis toplantılarında yapılan şu açıklamaları baz alarak konuşuyorum.

Bir karar alınmış. Karar alındığı sırada yeni büyükşehir yasası yürürlükte değil. Peki bu şekilde yürürlükte olmayan bir yasanın daha sonra yasalaşması sonrasında yapılan itirazlarla Anayasa Mahkemesince bu konularla ilgili maddelerinin iptali. Bir önceki yasaya göre alınan kararı nasıl etkiliyor? Hukukçu değilim ama şeklen hukuka uygun bir uygulamamı bu? Geriye dönük bunu nasıl işletebiliyorsunuz?

Dediğim gibi ben hukukçu değilim. Yazı yazabileceğim, haber yapabileceğim kadar Hukuk Derslerini iletişim fakültesinde okudum. Bu bilgilere de dayanarak soruyorum. Herşeyden öte ben bunu bir vatandaş olarak da merak ediyorum.

Bir iddia ortaya atmıyorum. Mevcutta bulunanları okuyunca anladığım bu?

O kadar hukukçu meclis üyesi ve tabii siyasi partilerimizin temsilcileri ve sivil toplum örgütleri var.. O kadar kişi böyle bir şey sormuyor ama benim aklıma takılıyor?

Birde tabii olayın şu etiksiz tarafı hoşuma gitmiyor. Yani EDİLGEN miş gibi. Onlar yaptı, onlar karar aldı, benim yapacak birşeyim yok.. Ya onlar dediğiniz kişiler sizin grubunuz. Çoğunluk sizde değil mi?

Yani hani yerel seçim arifesi 65 yaş üzerine ücretsiz yolcu taşıma başladığında büyükşehir belediyesinin billboardlara verdiği reklamlarla sanki bu uygulama sadece Eskişehir’de varmışta bunu Büyükşehir belediyesi yapıyormuş şeklinde algı oluşturmaya çalıştığı reklamlar vardı ya.. Şimdi de toplu ulaşıma uygulanan zam olayında 65 yaş ücretsiz yolcu taşıma nedeniyle zam yapılıyormuş ve sanki sadece Eskişehirde bu uygulanıyormuş gibi açıklamalar yapıldı ya. Aynen bunun gibi Etik olmayan bu kurnazlığı da anlamlandıramıyorum.

Sonuç olarak siz gözü vatandaşa dikmiş bu paraları almaya kafaya koymuşsunuz. Yani gereksiz yok benimle alakası yok, kanun böyle emrediyor gibi açıklamalara gerek yok. Herşey ortada. Mecliste çoğunluk sizde, siz alınsın diye karar aldırıp uyguluyorsunuz. Yani bunun lamacimisi yok..

Benim kafamı karıştıran Ahmet beyin söylediği yeni büyükşehir yasası ile ilgili anayasa mahkemesinin iptal ettiği karar yüzünden almak durumunda kalıyor olmaları söylemesi. Çünkü onlar bu kararı aldığında yürürlükte böyle bir kanun yok! Yeni bir kanunda eski bir uygulamayı iptal edemez, en azından vatandaşın aleyhine olduğunda KAZANILMIŞ HAK geri alınamaz kuralı işler diye biliyorum.

Sözün özü bunu hukukçu abi ve ablalarımıza bırakıyorum.

Aynı zamanda mecliste çoğunlukları olmasa bile ağızlarını kapatan yok diye düşündüğüm diğer üyelere de neden sessiz kalıyorsunuz diye sormadan da edemiyorum.

 

Belediyelerin kendi web sitelerinde göreceğiniz gibi Belediye başkanlarıda kendi partilerinin meclis üyesi olduğunda ortaya çıkan rakamlar aşağıdaki gibi..

Bu durumda kendi grupları matematiksel olarak üstün olanlar kararları kendilerinin aldığını neden niye inkar ediyor sorusunun temel kaynağı bu dağılım rakamları?

 

Odunpazarı Belediye Meclis Üyeleri Dağılımı

21 Cumhuriyet Halk Partisi
13 Ak Parti
4 Milliyetçi Hareket Partisi

http://www.odunpazari.bel.tr/Icerik.aspx?ID=2&SID=7

Tepebaşı Belediyesi Meclis Üyeleri Dağılımı

23 Cumhuriyet Halk Partisi
14 Ak Parti
1 Milliyetçi Hareket Partisi

http://www.tepebasi.bel.tr/kurumsal/MeclisUyeleri.aspx

 

 

10.497 okunma

Yorum Yap

16 Nisan 2015 Perşembe
KİMLİĞİNDEN KOPARILMIŞ ŞEHİR
3 Ocak 2015 Cumartesi
İnanmazsanız Başaramazsınız!
11 Ocak 2014 Cumartesi
Bu işler böyle biter mi?
2 Ocak 2014 Perşembe
Komik şehir “Eskişehir”
19 Kasım 2013 Salı
Çevre Yolu Komedyası!..
28 Ekim 2013 Pazartesi
Selçuklu Vurgusu Yanlış mış?
14 Ekim 2013 Pazartesi
Bankaların telefon oyununa dikkat!
2 Ekim 2013 Çarşamba
Bu nasıl iş böyle!
18 Eylül 2013 Çarşamba
“Ben yaptım oldu” Mantığına İsyan
15 Mayıs 2013 Çarşamba
#konuşuptaRiskeGirmeyin
30 Mayıs 2012 Çarşamba
Eskişehirliye Eskişehir Haram mı?
7 Aralık 2011 Çarşamba
Eski Sistem Kaka; Yeni Sistem Harika
12 Ağustos 2011 Cuma
Eski’den yine garip açıklamalar
25 Temmuz 2011 Pazartesi
Çevre Yolu Hız Muamması
14 Haziran 2011 Salı
Kazanan Belli de, Kaybeden Kim?
6 Kasım 2010 Cumartesi
Bir varmış, bir yokmuş
17 Temmuz 2010 Cumartesi
Yazımız Ses Getirdi!
12 Şubat 2010 Cuma
Hangisi Karınca?
30 Ağustos 2009 Pazar
Güçlü Türkiye Önce Olmasın!
20 Ağustos 2009 Perşembe
Sus Payı mı?
2 Haziran 2009 Salı
YİTİRİLMİŞ(!) HAYATLAR
30 Mart 2009 Pazartesi
Seçimlerin Ardından...
24 Mart 2009 Salı
Burası Senin Yerin!..
10 Mart 2009 Salı
The Other
15 Ocak 2009 Perşembe
Asfaltlara da Avrupa Standardı!
25 Aralık 2008 Perşembe
Eskişehir Sizsiniz!..
12 Kasım 2008 Çarşamba
Vatmanlar Biraz Dikkat!
11 Eylül 2008 Perşembe
İsimleri Tartışıyoruz
5 Eylül 2008 Cuma
Neyi Paylaşamıyorsunuz ki?
24 Ağustos 2008 Pazar
Süperlig’de İlk Maçın Ardından
20 Ağustos 2008 Çarşamba
Süperlige Doğru ESES’te Neler Oluyor?
9 Temmuz 2008 Çarşamba
Halkın ekmeği ile oynamayın artık
27 Mayıs 2008 Salı
Mucizeler Ülkesi
4 Mart 2008 Salı
Tesadüf mü?
15 Şubat 2008 Cuma
Özgürlük Kavgası
4 Şubat 2008 Pazartesi
Herkes Mutsuz!
19 Ocak 2008 Cumartesi
İki yüzlülük mü?
17 Ocak 2008 Perşembe
Ne sıkıntılar çektik?
10 Ocak 2008 Perşembe
Fikir ve Emek Hırsızlığı
2 Ocak 2008 Çarşamba
KDV İndirimi ve Uygulamalar
22 Ekim 2007 Pazartesi
Hakemler Bize Karşı mı?
19 Ağustos 2007 Pazar
Kalemşörler
2 Ağustos 2007 Perşembe
Şehrin ruhu!
24 Temmuz 2007 Salı
Kurallara Uymazsan Buna Benzersin
23 Temmuz 2007 Pazartesi
Demokrasi kazandı
20 Temmuz 2007 Cuma
Ticaret Odası Kimi Kandırıyor?
13 Temmuz 2007 Cuma
Dokunulmazlar!
9 Temmuz 2007 Pazartesi
Bağımsız Adaylık!
5 Temmuz 2007 Perşembe
Bu ne perhiz!
1 Temmuz 2007 Pazar
Değişim başladı
online ziyaretçi: 539
 
yukarı