Çocukları ve Gençleri Dijital Risklerden Korumak İçin Kolları Sıvadılar - Eskişehir Haber

Eskişehir Eğitim

Çocukları ve Gençleri Dijital Risklerden Korumak İçin Kolları Sıvadılar

Çocukları  ve Gençleri Dijital Risklerden Korumak İçin Kolları Sıvadılar
Yayınlama: 13 Ocak 2023 Cuma
A+
A-

Çocuklarımızı ve Gençlerimizi Dijital Dünyanın Risklerine Karşı Dirençli Olmaları İçin “Dijital Dayanıklılık Projesi” Geliştirildi

Dijital bir dünyada teknoloji kullanımıyla iç içe yaşam süren çocuklarımızı ve gençlerimizi dijital olarak dirençli olmaları için desteklemek okulların en temel ve en yeni görevlerinden biridir. Okulların bu görevi yerine getirebilmeleri için Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından “Dijital Dayanıklılık Projesi” geliştirilmiştir.

İçinde bulunduğumuz dijital çağda çocuk ve ergenleri dijital ortamlarda dirençli olmaları için eğitmeye odaklanmak ve bu konularda anne ve babaları desteklemek önem kazanmaktadır. Bu yönde okul politikaları ve psiko-eğitim programları örneklerine de rastlanmaktadır. Dijital dayanıklılık projesi esas olarak “Dijital Çağda Çevrim İçi Dayanıklılık Geliştirme Rehberlik Programı”dır.  Türkiye’de bu konuda geliştirilmiş ilk programlardan biridir. Program; dijital çağda öğrenci gelişimini kolaylaştırıcı temel rehberlik hizmetleri, çeşitli dijital dünya sorunlarını, risklerini ele almak ve yönetmek için gereken destekler, öğrencileri çevrim içi zorluklarla iletişimsel ve sorun çözücü stratejilerle başa çıkmada ustalaşmaları için eğitmek amacıyla bireysel planlama hizmetleri ve öğrenci gelişiminde uygun destek ve kontrolü optimize etmek için sistem destek hizmetleri bileşenlerinden oluşmaktadır. 

Bugünün çocuk ve ergenlerinin yaşamı çevrim dışı ve çevrim içi olarak ikiye ayrılmaktadır. Çocuk ve ergenlerin refahı ve iyi oluşunda çevrim dışı ve çevrim içi yaşantıların dengesi, çevrim içi ortamlarda dayanıklı olmak önem taşımaktadır. Güvenli internet kullanımı ile ilgili çalışmalar tabi ki önemlidir. Ancak yeterli değildir. Çocuk ve ergenlerde dijital dayanıklılık geliştirilerek onların çevrim içi refahını sağlamak için yapılanların güvenli internet kullanımı ile sınırlı kalmasının önüne geçilmiş olacaktır. 

Eskişehir ilinde 50 model okulda uygulanan dijital dayanıklılık geliştirme programı interneti ve çevrim içi dünyayı tamamen düşmanlaştırmadan, riskleri de göz ardı etmeden dengeli ve pozitif bir dil ile kurgulanmıştır.  Çevrim içi ortamlar artık yaşamın bir parçasıdır. Öğrenme, oyun, eğlenme, vb birçok geliştirici olanaklar sunduğu kadar riskli yanları da vardır. Burada ana fikir; çocuk ve gençler için çevrim içi fırsatları en üst düzeye çıkarma ve riskleri en aza indirme olmalıdır. Dijital dayanıklılık, çocukların ve gençlerin sosyal medyayı kullanırken maruz kalabilecekleri risklere uygun yanıt vermeleri ve bunlarla başa çıkabilmeleri için sosyal ve duygusal okuryazarlıkları da kapsayan bir dijital yeterliliktir. Çocuk ve gençlerde dijital dayanıklılık geliştirilirken çevrimiçi ortamda ne zaman risk altında olduklarını anlayabilme, bu riskler karşısında ne yapacağını, kimlerden, nerelerden yardım ve destek alabileceğini bilme ilk odaklanılması gereken durumladır. Sonrasında hem kendilerinin hem de başkalarının geçmiş deneyimlerinden ve eylemlerinden öğrenme becerileri önemsenmelidir. Bunu takip edecek şekilde de çevrim içi ortamlarda olumsuz ve örseleyici deneyimler yaşadı ise bu olumsuz etkilerden kurtularak kendini toparlayabilme becerilerine odaklanılmalıdır.

Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğünce geliştirilen bu program dijital dayanıklılığın çocuk ve ergenlerde geliştirilmesini aile, okul ve toplumun paylaştıkları ortak bir sorumluluk haline getirme amacı taşımaktadır. Dijital dünyanın olumsuzlukların öğrencileri koruyucu özellikleri olan önleme işlevli okul temelli bir çalışmadır.

'

Gönderen: journal



Bir Yorum Yazın
Bu habere yorumlar
Copyright © 2024